Viser innlegg med etiketten Aktiviteter. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Aktiviteter. Vis alle innlegg
tirsdag 4. oktober 2016
onsdag 28. september 2016
KASTANJEKRANS
Vi har laget grunnlaget for en krans av fugeskum. Vi har brukt runde former i passe størrelse for en krans. Ikke for stor og ikke for liten. Blir den for stor krever det veldig mye materiale.
Når fugeskummet har tørket kan vi både bruke lim i tillegg til at det fungerer på samme måte som oasis. Veldig greit at kransen ikke blir for tung før materialet skal på.
Barna var ivrige tilskuere da fugemassen ble sprayet på. Litt fristende å smake på, da det så ut som krem:-)
Vi startet gårdagen ute med å løsne kastanjenøttene fra skallet. Spennende å se både fasong, farge, størrelse og om det i det hele tatt var ei nøtt inne i skallet.
Senere på dagen limte tre av Uglebarna på kastanjenøtter på kransen. Her måtte de finne ut hvor det egnet seg best med store og små nøtter.
Når fugeskummet har tørket kan vi både bruke lim i tillegg til at det fungerer på samme måte som oasis. Veldig greit at kransen ikke blir for tung før materialet skal på.
Barna var ivrige tilskuere da fugemassen ble sprayet på. Litt fristende å smake på, da det så ut som krem:-)
Vi startet gårdagen ute med å løsne kastanjenøttene fra skallet. Spennende å se både fasong, farge, størrelse og om det i det hele tatt var ei nøtt inne i skallet.
Senere på dagen limte tre av Uglebarna på kastanjenøtter på kransen. Her måtte de finne ut hvor det egnet seg best med store og små nøtter.
"Der passa dein perfekt"
Etiketter:
Aktiviteter,
antall - rom og form,
Materiale,
Ugletårnet
mandag 19. september 2016
onsdag 18. mai 2016
fredag 15. april 2016
Brettspill
Før påske reflekterer vi over hvilke aktiviteter vi ønsker å tilby barna.
Skal vi male egg og lage kyllinger slik vi ofte gjør, eller skal vi finne på noe annet.
Hva er det vi forbinder med påske: Ferie, sol, uteliv, ski, god mat, brettspill, gjøre ting sammen.
Brettspill er en populær aktivitet i påskeferien, men også ellers i året. Det oppfordrer til samspill og gir oss kvalitetstid sammen, kanskje i større grad enn nettbrett og Ipad.
I Ugletårnet spiller vi mange ulike spill og vi spiller ofte.
Vi lager vårt eget brettspill av en papp-plate som vi kler med tapet og deretter deler i ni felter med tape. Spillebrikkene velger vi selv. Vi trenger 2x4 brikker. Vi har brikkene i en stoffpose som vi selv tvinner snor til.
Og når alt er ferdig er det klart for å spille bondesjakk :-)
Som en variasjon kan vi spille "bomba". Da legger en gruppe barn ulike gjenstander på hvert spillefelt på brettet. En av gjenstandene velges til å være bomba. Spilleren kommer og får fjerne en og en gjenstand som benevnes med egenskaper eller utseende. Det er ikke nok å peke. Når spilleren velger "bomba" roper barna høyt "BOMBA".
Bokstavjakt - " Det er nesten som skattejakt, bare at vi leter etter bokstaver"
Vi bruker turkortene og finner en turvenn. Hvert turpar får en skriveplate med papir og en blyant.
Og da kan bokstavjakten begynne.
Noen vil gå langt avgårde for å lete, andre finner mange bokstaver ved Ugletårnet.
Noen skriver bokstaver, andre ord. Noen leser ordene, andre leter etter flest mulig forskjellige bokstaver. Noen skriver både tall og bokstaver, andre skriver store og små bokstaver.
Vi finner bokstaver mange steder: På husvegger, på postkasser, på biler, på dekk, på skilt og på søppeldunker.
Det er spennende å være på bokstavjakt.
"Det er nesten som skattejakt, bare at vi leter etter bokstaver i stedet".
Etiketter:
Aktiviteter,
kommunikasjon- språk og tekst,
læring,
samhandling,
Tur,
Ugletårnet,
uterom
fredag 11. mars 2016
Aktivitet i uterommet
Kyllinger og egg på is.
Dagen etter: kyllingene og eggene var bort... Lager vi nye eller går vi rett og slett på jakt etter dem?
Det er jo masse spor, så vi starter en påskekyllingjakt:
...Og etter ei lang jakt, fant vi noen til slutt.
Etiketter:
Aktiviteter,
påske,
uterommet
tirsdag 12. januar 2016
tirsdag 15. desember 2015
Abonner på:
Innlegg (Atom)























