Viser innlegg med etiketten Det fysiske miljøet. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Det fysiske miljøet. Vis alle innlegg
onsdag 5. juli 2017
mandag 3. april 2017
mandag 20. februar 2017
Vi dekker på...
Vi
opplever at iscensetting har bidratt mye for leken
og møtene mellom barna. Det å ha en felles opplevelse som ligger til grunnlag for
leken gjør noe
for alles mulighet til å delta på lik linje.
Materialene
som de bruker er en blanding av definerte
og udefinerte materialer, det gir barna muligheter å selv å avgjøre hva de ulike
materialene skal
være.
Etiketter:
Det fysiske miljøet,
gull,
Iscenesette,
Sol
onsdag 8. februar 2017
mandag 23. januar 2017
torsdag 12. januar 2017
Hva er et slott?
'
Vi blir sammen med barna kjent med slott og kroner/tiara. Gjennom bruk av bilder snakker vi sammen og prøver å få fatt i hvilken kunnskap barna har om temaet.
Mange av barna bor inne i slottet og flere er enige om at det bor en katt der. Arbeidet videre blir å tilnærme seg temaet gjennom flere uttrykksmåter, og bygge videre på det vi ser opptar barna.
Vi blir sammen med barna kjent med slott og kroner/tiara. Gjennom bruk av bilder snakker vi sammen og prøver å få fatt i hvilken kunnskap barna har om temaet.
Mange av barna bor inne i slottet og flere er enige om at det bor en katt der. Arbeidet videre blir å tilnærme seg temaet gjennom flere uttrykksmåter, og bygge videre på det vi ser opptar barna.
Etiketter:
Det fysiske miljøet,
Sol
fredag 9. desember 2016
En møteplass
Materialet som til en hver tid befinner seg i miljøet, skal utfordre og inspirere barna til ulike aktiviteter og lek.
Vi ønsker at materialet skal fungere som magi for barna og lede dem til forskjellige bruksområder. Det er kun fantasien som begrenser. Vi er opptatt av å skape gode møteplasser for barna, der lek, læring, samarbeid og relasjoner utvikles.
Årsplan for Planetringen barnehage 2016
Etiketter:
Det fysiske miljøet,
Lek,
Materiale,
Sol
torsdag 1. desember 2016
Advent
Hverdagen er de flotteste. De er fulle av eventyr.
Anne-Cath Vestly
Nå i adventstiden kan vi få spørsmål fra foreldrene om det skjer noe spesielt i dag. Vi vil ha fokus på øyeblikkene i hverdagen og ikke når vi baker pepperkaker, nissefesten, jule-tre-tenning eller lucia-feiring.
Når vi tilrettelegger ser vi at det skjer magi hver dag og øyeblikkene varer ulikt i tid. Når disse stundene oppstår vet vi ikke, de er sammensatt av feks. samspillet barna imellom og/eller møte med ulikt material. I denne sammenheng føler vi at vi er komplementær, i hjemmet får barna andre opplevelser som museums-besøk, jule-forestilling, kino, juletre-fest m.m.
Det er bevisst at vi dokumenterer det vi har gjort i etterkant istedenfor å lage et program for adventstiden i forkant. Barna har et rikt utvalg av materialer,prosjekter og aktiviteter å velge i og dette er barns medvirkning for oss.
Vi mener at rommet og materialets innhold har stor betydning for godt samspill, gode læringsarenaer og ulike muligheter.
Rommene skal være i endring å stå i samsvar med årstid.
Etiketter:
Det fysiske miljøet,
Jul,
Komet,
medvirkning
Abonner på:
Innlegg (Atom)
































