Viser innlegg med etiketten møteplass. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten møteplass. Vis alle innlegg

mandag 8. mai 2017

Voksenrollen

 



"Hvis vi tror på at barn har sine egne teorier, tolkninger og spørsmål, og hvis vi sammen med dem er hovedaktører i kunnskapsbyggingen, blir de viktigste verbene i vår pedagogiske praksis ikke lenger å snakke, forklare eller overføre- men å lytte"
I dialog med Reggio Emilia s.137




 

 

 






Vi ser at 1-2 -åringen er opptatt av materialet, og de er kompetente og vet hvor de finner det.

mandag 24. april 2017

tirsdag 21. februar 2017

Tid

Før brukte vi voksne  mye tid i garderoben på barnehagen. Vi hengte opp klær til tørk i tørkeskapet, vi ryddet, vi la på plass klær på barnas plasser osv. Mye tid ble også brukt på å lete etter klær som var blitt borte, avglemt eller som hadde havnet på feil plass.Vi så det som vår oppgave å legge på plass bleier og skifte-tøy som foreldrene kom med.


Vi reflekterte over hva vi brukte bruke tiden vår på:


Hva ønsker vi å bruke tid på?


Vår rolle blir heller å jobbe med barnet.
Tilrettelegge for et miljø med troen på det kompetente barnet.

Hva skal vår rolle med barna i garderoben være?
Vi ser på barn som en ressurs, som kan og vil og vi har tro på at de klarer selv.
Vi må ha tro på barnet, gi dem ansvar, utfordringer og motivere ut ifra hver enkelts utvikling, tid,oppfølging og støtte og møte utfordringer sammen.

Vi opplever at  når barna får oppgaver tar de ansvar og blir mer selvstendige.
Og vi ser på det som læring.
Skal alt være artig?



"Vi er aktivt i ferd med å fjerne lysten ved å ta bort motstand for barna våre. Tenk på all den tida og ressursene vi bruker på å sørge for at barna får minst motstand. De må kjenne på at de blir slitne, og de må prøve å takle motstand". 
                             Stig Inge Bjørnebye 


Miljøet i garderoben må tilrettelegges slik at barn og foreldre blir selvhjulpen.Alt må ligge på sin faste plass.Struktur er godt når vi er mange. Vi ønsker ikke at foreldrene og barn skal føle seg som gjest men heller ha et eieforhold til barnehagen.Både personal og foreldre kan veilede barna,barn kan veilede foreldre og barn kan veilede barn.

Garderoben er det første møte med barnehagen og en god struktur gjør det lettere og holde orden for alle. 

Skifteposer med skiftetøy


  Kurv for fleece-/ull-klær og lue.                         Votte-kurv







Garderoben kan være en fin møteplass for lek, om rommet er innbydende.


fredag 21. oktober 2016

Nytt materiale til uteleken



takk til Helle som har laget bokstavsteiner til oss










torsdag 15. september 2016

"Vi har et demningprosjekt"









"Det der kain vær målern som måle kor mytji vann det e"


"Oi, der e det sølvvann"

fredag 2. september 2016

LEK MED BOKSTAVER








 
"Personalet skal legge til rette for at barn får møte symboler som bokstaver og siffer i daglige sammenhenger
og støtte barns initiativ når det gjelder å telle, sortere, lese, lekeskrive eller til å diktere tekst"
(Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver)

 

onsdag 24. august 2016

Aktivitet med 1 - åringen

Leken har mange uttrykksformer og kan føre til forståelse og vennskap. I et lekefellesskap legges grunnlag for barns vennskap med hverandre. Å få delta i lek og få venner er grunnlaget for barns trivsel og meningsskaping i barnehage. I samhandling med hverandre legges grunnlaget for læring og sosial kompetanse.     (Rammeplan 2011 s 32.)








fredag 19. august 2016

MØTEPLASS FOR 1 - ÅRINGEN





Vi tror at læring begynner med en sosial aktivitet, og at læring og identitet blir til i et fellesskap med andre. Læring og kunnskap skapes gjennom undring, mangfold, nysgjerrighet, veiledning og prosesser.
                         (Årsplan 2014, Planetringen barnehage. s 16.)