Viser innlegg med etiketten Antall- rom og form. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Antall- rom og form. Vis alle innlegg

mandag 8. mai 2017

Matematikk i hverdagen

"Du e lang, du e trettitre"
                                                          


"Her e det tretti åtte"


                                          



"Å nedover her e det tretti fjorten.."
                     

fredag 21. oktober 2016

Nytt materiale til uteleken



takk til Helle som har laget bokstavsteiner til oss










onsdag 20. april 2016

"det begynne med en og til to....", Ugletårnet er ute på talljakt


 "Vi kom på mange speinnenes steda for å finn tall"

"vi fant mange tall"
























"lure på koffor vi i Ugletårnet blir mere å  mere år å no bli vi seks lure på koffor vi som går på samme barnehage ikke starte på samme skole"

jente 5.9

fredag 15. april 2016

Brettspill

Før påske reflekterer vi over hvilke aktiviteter vi ønsker å tilby barna.
Skal vi male egg og lage kyllinger slik vi ofte gjør, eller skal vi finne på noe annet.
Hva er det vi forbinder med påske: Ferie, sol, uteliv, ski, god mat, brettspill, gjøre ting sammen.
Brettspill er en populær aktivitet i påskeferien, men også ellers i året. Det oppfordrer til samspill og gir oss kvalitetstid sammen, kanskje i større grad enn nettbrett og Ipad.


 I Ugletårnet spiller vi mange ulike spill og vi spiller ofte.

Vi lager vårt eget brettspill av en papp-plate som vi kler med tapet og deretter deler i ni felter med tape. Spillebrikkene velger vi selv. Vi trenger 2x4 brikker. Vi har brikkene i en stoffpose som vi selv tvinner snor til.
Og når alt er ferdig er det klart for å spille bondesjakk :-)

Som en variasjon kan vi spille "bomba". Da legger en gruppe barn ulike gjenstander på hvert spillefelt på brettet. En av gjenstandene velges til å være bomba. Spilleren kommer og får fjerne en og en gjenstand som benevnes med egenskaper eller utseende. Det er ikke nok å peke. Når spilleren velger "bomba" roper barna høyt "BOMBA".



 

 

 


onsdag 3. februar 2016

Hva er førstemann?




Hver morgen skriver vi opp navnet til barna i boka vår, etterhvert som de kommer. Barna er opptatt av hvem som er førstemann men   
det kan være vanskelig å forstå hva det vil si i praksis.
Om noen sier at de er førstemann, kan de få tilbakemeldinger fra engasjerte venner, som er uenige. 

Vi opplever at vi legger ulikt i det å være førstemann: 

noen tror at flere kan være førstemann. 
noen tror at om de bruker det verbale språket sterkt nok, blir de førstemann.
noen tror at de er førstemann for det har mamma sagt.
noen ønsker det så sterkt at de tror at de er førstemann.


Vi er opptatt av læringsprosesser som skaper forståelse i barnehagen.   
Vi tror at det er viktig å ta seg tid i løpet av dagen når spørsmålene og engasjementet blant barna er der.
Vi tror at alle som ønsker, er delaktige. De stiller spørsmål og utfordrer hverandre.

I slike samtaler med gruppa ser vi at barna lytter, tenker, bidrar og kommer med sine innspill. De får også kjenne på motgang og det tror vi styrker barna. 
At vi stopper opp og tar oss tid til slike samtaler er noe av det viktigste vi gjør i barnehagen.Disse samtalene krever TID.
Verktøyet vårt blir å stille gode spørsmål og å være en god lytter. 

onsdag 20. januar 2016

fredag 13. november 2015

"hvis vi har punktert må vi pomp inn luft i ventilen" -sykkelprosjekt 2

3 gutter får velge en sykkel for å ta med seg inn, akkurat som jentene i den forrige gruppa.

"hvis kjeda dett av bli vi svart på fingran"
"hjulan går itj rundt hvis itj kjeda e på"

De voksnes tanker om samarbeidet:
enighet om tegneprosessen,
godt samarbeid,
utfylte hverandre,
diskuterte detaljer og
 hvordan det skulle tegnes


"hvis vi har punktert må vi pomp inn luft i ventilen"
Vi har en opplevelse av at disse
guttene har mer fokus på sykkelens  mekaniske detaljer, proporsjoner, nøyaktighet og  funksjon framfor det estetiske, når vi sammenligner tegneprosessen med sykkelprosjekt 1.
" d e da itj ungan som har tegna det der?" ref. flere foreldre
Gutta brukte lang tid på tegninga og vi fikk ikke tid til fargelegging akkurat da, kunne vi hatt et annet inntrykk om vi har fått til det?
I ettertid har vi inntrykk av at de er ferdige.









fredag 6. november 2015

"Kan æ få tegn sola?" -sykkelprosjekt 1



Vi studerer sykkelen nøye, hvilke deler har den og hvordan virker den. Rammen binder alt sammen . Først tegner vi hver vår tegning og kommuniserer med hverandre om hvordan ting skal være og hvordan man kan tegne det.




Vi tegner en stor tegning av sykkelen i fellesskap.
"Æ kan tegn hjulan" '
"Æ kan tegn styret"
"Æ har lyst t å tegn støtta"


"kan æ få tegn sola?"'
Gruppens fokus var på sykkelens utseende, farge, mønster, bokstaver og pynt.