Viser innlegg med etiketten naturrom. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten naturrom. Vis alle innlegg
torsdag 10. november 2016
torsdag 6. oktober 2016
Eggsamling
Vi er heldige som har fått egg av Barbro. Vi tenker at egg kan være magisk å ta ned å se på, på natur-rommet. Er det flere som kan berike vår samling?
Etiketter:
Komet,
Naturmaterialer,
naturrom,
Sol,
Stjerne,
Ugle,
Utforsking
tirsdag 4. oktober 2016
Kongle
Vi har sett på ulike konger/kongleskjell både i inne og ute-tiden.På natur-rommet har vi malt, tegna, lekt med og utforska ulike kongler ved å plukke dem fra hverandre. Nå har vi lyst til å lage en kongle-instalasjon til uterommet, som er større enn oss selv.
Vi har valgt gulvbelegg som materiale, et materiale som tåler å stå ute. Det blir et samarbeide mellom voksne og barn, vi kan forskjellig ting. De voksne må klippe i det harde gulvbelegget mens barna tegner rundt. Arbeidet stopper ikke opp, vi utfyller hverandre.
Etiketter:
Aktiviteter,
Komet,
naturrom,
uterommet
mandag 19. september 2016
tirsdag 13. september 2016
torsdag 7. januar 2016
mandag 12. oktober 2015
Vi blir kjent med nytt naturmateriale
På morgenkvisten i dag ble vi nysgjerrige på kastanjene Martina tok med til barnehagen.
Hvordan kjennes det å ta på dem?
Hvordan ser den ut i midten?Går det an å spis dem?Denne er liten, denne er stor.
onsdag 27. mai 2015
tirsdag 12. mai 2015
Rumpetroll
Agnes og Benjamin har vært på tur med mormor i helga og de har funnet froske-egg som mormor tok med til barnehagen. Vi undrer oss sammen om det er froske-egg eller rumpetroll-egg.
Hva har skjedd med froske-eggene?
"Ka gjør dæm"?"Dæm dainse"."Dæm svømme"."Dæm har kappløp-det så æ i går".
På torsdag:
- "E det nån som har sett på rumpetrollan i dag"? voksen
- "Rompetrollan røre ikke på sæ i dag, det så ut som at dæm e dø. Dæm danse ikke mere".
- "Det kainn hend dem begynne å rør på sæ lenger ut på dagen".
- "Æ trur dæm bare søv".
- "Æ trur dæm e dø".
- "Dæm kainn itj vær dø for dæm e ikke gammel".
- "Dæm kainn vær dø om dæm spise nokka dæm ikke tåle, det gjor hunden til onkelen min og hainn va ikke gammel".
- "E det bare sånn at det er bare gamle som kainn dø"? voksen
- "hvis dæm drikk nå farlig eller spise nå farlig".
- "Kanskje vi ikke har gitt dæm rett mat...."
- "Æ trur dæm vil hjæm te dit vi fainn dæm".
- "Æ trur dæm vil tebake te vænnan sine".
Lytte Dele kunnskap Dele erfaringer Gi respons Samtale Reflektere Filosofere Nysgjerrig Kunnskapsrik Utforskertrang Felles fokus
Se sammenhenger Etikk Tørre å si sin mening La seg påvirke Ikke la seg påvirke Perspektiv
Når vi sitter sammen får vi en større forståelse av hva barns medvirkning er og vi begeistres over likeverdighet, som gjør det pedagogiske arbeidet så spennende!
Etiketter:
Komet,
naturrom,
refleksjoner,
uterommet,
Utforsking
onsdag 6. mai 2015
Heldagstur til Leistadåsen
Vi i ugletårnet er ofte på tur, og i dag bestemte vi oss for å tilbringe hele dagen på Leistadåsen.
Guus hadde med tennstål og flintstein, og viste oss hvordan vi kan lage bål uten hjelp av fyrstikker. Uglebarna fikk prøve. Spennende, men vanskelig.
Vi så at selv våt bjørkenever tok fyr, og snakket om hvor fort bål i skogen kan komme ut av kontroll. Turvante uglebarn kan mye om bålvett.
![]() |

Ettermiddagsmaten nytes best oppe i et tre!

Etiketter:
Kropp-bevegelse og helse,
naturrom,
samlingsstund,
Tur,
Ugletårnet,
uterommet,
Utforsking
tirsdag 10. februar 2015
mandag 1. desember 2014
Sanse dele og glede, våre ord for innhold i adventstiden.
Materialet vi tilrettelegger for i adventstiden skal gjenspeile
julens lukter, lyder og farger. I tillegg skal det inspirere til lek og utforskning.
Etiketter:
gull,
innerommet,
Jul,
naturrom
Abonner på:
Innlegg (Atom)




























