Viser innlegg med etiketten naturrom. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten naturrom. Vis alle innlegg

torsdag 6. oktober 2016

Eggsamling

Vi er heldige som har fått egg av Barbro. Vi tenker at egg kan være magisk å ta ned å se på, på natur-rommet. Er det flere som kan berike vår samling?


tirsdag 4. oktober 2016

Kongle

Vi har sett på ulike konger/kongleskjell både i inne og ute-tiden.På natur-rommet har vi malt, tegna, lekt med og utforska ulike kongler ved å plukke dem fra hverandre. Nå har vi lyst til å lage en kongle-instalasjon til uterommet, som er større enn oss selv.


Vi har valgt gulvbelegg som materiale, et materiale som tåler å stå ute. Det blir et samarbeide mellom voksne og barn, vi kan forskjellig ting. De voksne må klippe i det harde gulvbelegget mens barna tegner rundt. Arbeidet stopper ikke opp, vi utfyller hverandre.  

 

 

Vi maler kongleskjellene og denne gangen bruker vi rull. Maling gjør til at mange kan være delaktige.



"Dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert."
                                                                                                Pippi Langstrømpe




mandag 19. september 2016

torsdag 7. januar 2016

Iglo til uglene



O:"er det to like?" V:"ja"

O:"vi må ha to like oppå hverandre"






mandag 12. oktober 2015

Vi blir kjent med nytt naturmateriale


På morgenkvisten i dag ble vi nysgjerrige på kastanjene Martina tok med til barnehagen.

Hvordan kjennes det å ta på dem?

Hvordan ser den ut i midten?Går det an å spis dem?Denne er liten, denne er stor.




Martina har plukket kastanjer til naturrommet




tirsdag 12. mai 2015

Rumpetroll

Agnes og Benjamin har vært på tur med mormor i helga og de har funnet froske-egg som mormor tok med til barnehagen. Vi undrer oss sammen om det er froske-egg eller rumpetroll-egg. 


Hva har skjedd med froske-eggene?



 
"Ka gjør dæm"?"Dæm dainse"."Dæm svømme"."Dæm har kappløp-det så æ i går".


På torsdag:

  • "E det nån som har sett på rumpetrollan i dag"? voksen
  • "Rompetrollan røre ikke på sæ i dag, det så ut som at dæm e dø. Dæm danse ikke mere". 
  • "Det kainn hend dem begynne å rør på sæ lenger ut på dagen". 

  • "Æ trur dæm bare søv".
  • "Æ trur dæm e dø".
  • "Dæm kainn itj vær dø for dæm e ikke gammel".
  • "Dæm kainn vær dø om dæm spise nokka dæm ikke tåle, det gjor hunden til onkelen min og hainn va ikke gammel".
  • "E det bare sånn at det er bare gamle som kainn dø"? voksen
  • "hvis dæm drikk nå farlig eller spise nå farlig".
  • "Kanskje vi ikke har gitt dæm rett mat...."
  • "Æ trur dæm vil hjæm te dit vi fainn dæm".
  • "Æ trur dæm vil tebake te vænnan sine".

      Lytte  Dele kunnskap   Dele erfaringer    Gi respons         Samtale               Reflektere   Filosofere Nysgjerrig      Kunnskapsrik                       Utforskertrang          Felles fokus       

Se sammenhenger Etikk     Tørre å si sin mening         La seg påvirke                Ikke la seg påvirke                                                                            Perspektiv


Når vi sitter sammen får vi en større forståelse av hva barns medvirkning er og vi begeistres over likeverdighet, som gjør det pedagogiske arbeidet så spennende! 

onsdag 6. mai 2015

Heldagstur til Leistadåsen

Vi i ugletårnet er ofte på tur, og i dag bestemte vi oss for å tilbringe hele dagen på Leistadåsen.



Guus hadde med tennstål og flintstein, og viste oss hvordan vi kan lage bål uten hjelp av fyrstikker. Uglebarna fikk prøve. Spennende, men vanskelig.
Vi så at selv våt bjørkenever tok fyr, og snakket om hvor fort bål i skogen kan komme ut av kontroll. Turvante uglebarn kan mye om bålvett.



Det var ikke lett å få gnister med flintsteinen





Ettermiddagsmaten nytes best oppe i et tre! 








tirsdag 10. februar 2015

mandag 1. desember 2014

Sanse dele og glede, våre ord for innhold i adventstiden.


Materialet vi tilrettelegger for i adventstiden skal gjenspeile
julens lukter, lyder og farger. I tillegg skal det inspirere til lek og utforskning.