Viser innlegg med etiketten bærekraftig. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten bærekraftig. Vis alle innlegg

onsdag 21. juni 2017

Samspillet i naturen, en kilde til estetiske opplevelser og felles undring.







Naturen er en inspirerende kilde til estetiske opplevelser. Å tilby opplevelser, ved bruk av klassisk musikk og video av sommerfugler og humler i samspill på fargerike blomster, vil barna oppleve det rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (2012) påpeker, der skjønnhetsopplevelser og kjærlighet til naturen og forståelse av samspillet mellom menneske og natur er av betydning for en bærekraftig utvikling. De yngste barna i barnehagen lar seg beta og er nysgjerrige på det minste livet vi finner ute. Her forsker vi sammen, gjerne med eldre barn, og ut på turer oppdager vi blomster og insekter.

Hva tilbyr vi av opplevelser og hvordan legger vi til rette for erfaringer for de yngste barna i barnehagen,  er spørsmål vi stiller oss og reflekterer over blant personalet.








                            Under benker og stubber finner vi gjerne mark og biller..



tirsdag 2. mai 2017

Gjenbruk

I høst var vi opptatt av kongler, vi samla masse ulike kongler som lå på bakken. Det er naturlig og nødvendig å ta ned kongleinstallasjonen nå ettersom endringene i naturen påvirker oss.
Hva kan kongleskjellene bli?
Vi ser  nærmere på formen. Etter hvert som vi skrur ned starter barna å leke med materialet og sammen finner vi ut at dette kan bli til blomster.


 


GJENBRUK        BLOMSTER                               VÅREN  PYNTE  SAMARBEIDE  HVITVEIS
 natur
utemiljø dele tanker FORM