Vi gleder oss over at det er litt annerledes frukt i dag til 10-måltidet. Vi teller at det er 16 jordbær.
"Det betyr at vi kan ta en hver" sier Ella til vennene sine.
Det ligger 3 jordbær igjen på brettet til slutt.
"Hva skal vi gjøre med de da"? spør en voksen.
Noen syns at 3 av barna skal få de, noen mener at de tre voksne kan få de mens andre syns vi kan dele jordbærene i ni biter.
Vi tar håndsopprekning og teller og finner ut at flest vil vi skal dele opp jordbærene i ni biter.
"Hvordan skal vi dele de opp"? spør den voksne.
"Først deler du de tre jordbærene i to, og så deler du tre biter i to igjen". sier Ella.
"1-2-3-4-5-6-7-8-9...."
Praktisk matematikk i hverdagen, der barna er motoren i sin egen læring.
Viser innlegg med etiketten antall - rom og form. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten antall - rom og form. Vis alle innlegg
torsdag 15. juni 2017
onsdag 5. april 2017
Matematikken – en del av barnas verden
"Det e ni små, ni mellomstore og 12 store".
For barna i barnehagen er matematikk en naturlig og nødvendig del av deres lek og hverdag.
Kunnskapsdepartementet, 2006 s. 42
Etiketter:
antall - rom og form,
Komet,
Lek
onsdag 28. september 2016
KASTANJEKRANS
Vi har laget grunnlaget for en krans av fugeskum. Vi har brukt runde former i passe størrelse for en krans. Ikke for stor og ikke for liten. Blir den for stor krever det veldig mye materiale.
Når fugeskummet har tørket kan vi både bruke lim i tillegg til at det fungerer på samme måte som oasis. Veldig greit at kransen ikke blir for tung før materialet skal på.
Barna var ivrige tilskuere da fugemassen ble sprayet på. Litt fristende å smake på, da det så ut som krem:-)
Vi startet gårdagen ute med å løsne kastanjenøttene fra skallet. Spennende å se både fasong, farge, størrelse og om det i det hele tatt var ei nøtt inne i skallet.
Senere på dagen limte tre av Uglebarna på kastanjenøtter på kransen. Her måtte de finne ut hvor det egnet seg best med store og små nøtter.
Når fugeskummet har tørket kan vi både bruke lim i tillegg til at det fungerer på samme måte som oasis. Veldig greit at kransen ikke blir for tung før materialet skal på.
Barna var ivrige tilskuere da fugemassen ble sprayet på. Litt fristende å smake på, da det så ut som krem:-)
Vi startet gårdagen ute med å løsne kastanjenøttene fra skallet. Spennende å se både fasong, farge, størrelse og om det i det hele tatt var ei nøtt inne i skallet.
Senere på dagen limte tre av Uglebarna på kastanjenøtter på kransen. Her måtte de finne ut hvor det egnet seg best med store og små nøtter.
"Der passa dein perfekt"
Etiketter:
Aktiviteter,
antall - rom og form,
Materiale,
Ugletårnet
tirsdag 30. august 2016
Abonner på:
Innlegg (Atom)





