tirsdag 4. oktober 2016
Naturrommet på Planetringen Barnehage
På barnehagen vår har vi et natur-rom .
Naturrommet knytter ute- og inne- tiden sammen, vi kan ta med materialet vi er opptatt av ute, inn.
Det er fint å ta med naturmaterialet inn, vi kan forske på materialet på annen måte og vi får ofte et nytt blikk.
På vår barnehage har vi samarbeids-tid, det er naturlig og nødvendig for oss å reflektere sammen med det personalet en jobber sammen med på barnegruppa.
Det gjør det enklere for oss å tilrettelegge for læringsmiljøet sammen. Sist førskolelæreren og barne-og ungdomsarbeideren hadde samarbeids-tid, tilrettela de det fysiske miljøet på natur-rommet ut ifra interessen for kongler i barnegruppa.
Refleksjon er et viktig verktøy personalet på barnehagen vår bruker for å komme videre i det pedagogiske arbeidet. Derfor blir samarbeids-tid viktig, en trenger noen å reflektere sammen med.

Etiketter:
Komet,
læring,
Naturmaterialer,
tegning
mandag 3. oktober 2016
Musikk og barnekultur
Den siste tiden har vi lyttet til Rasmus og Verdens Beste Band og opplever at tekstene fenger. De har både humor og alvor i seg og vi ser at dette skaper samtaler og latter barna imellom. Musikk-videoene gir også inspirasjon til våre egne tegnehistorier.
Rasmus Rode er b.l.a. barnesang forfatter og sier i en artikkel i VG ( 01.11.14) at det i utgangspunktet skal være mulig å snakke med unger om alt.Han utfordrer tabuer i tekster for barn, og skriver at barnekulturen dermed draes nærmere et realistisk liv.Det handler om å ta barna på alvor.
Vi tenker også at barna spør om det er noe de lurer på i tekstene. Barna spør ut ifra sitt eget ståsted og ut i fra det som opptar dem akkurat nå.Kanskje blir de fornøyd med svarene de får, men vi opplever også at de kan spørre opp igjen, enten i barnehagen eller hjemme.
Etiketter:
Komet,
kommunikasjon- språk og tekst,
musikk,
refleksjoner,
språk
Abonner på:
Innlegg (Atom)


















