onsdag 7. desember 2016

julemarked 2016



En fin ettermiddag med felles advent markering for barnehagen.Takk til alle sammen.














fredag 2. desember 2016

Ny tegneserie til jul?

Nordmenn er fremdeles glad i å lese julehefter og i år kommer det et nytt på markedet.Vi på kometgruppa har funnet en ny vri på det tradisjonelle julehefte til jul. Vi har jobbet med en juletegneserie som kommer ut for salg 6.desember kl.16.00. Forlaget vil i første omgang trykke opp 30 eksemplarer, med etterbestilling om ønskelig.

Det er muligheter for signering på salgsdagen.



Prosessen har vært et krevende arbeid som har gitt oss både glede og utfordringer.

Etter ha jobbet med tegnefortellinga/filmen opplevde vi at barna fikk erfaringer med nye uttrykksmåter og flere fant "sitt" språk. 

Dagen etter at den fortellinga/filmen var ferdig, ville mange starte på en ny fortelling. Vi ga i oppgave at de skulle tegne det som er jul for deg. Og slik ble to mus utgangspunktet for juletegnefortellinga.Vi klippet ut tegningene, figurene ble tatt med i lek og brukt sammen med annet materialet. En kombinasjon med tegning, lek, språk, skriving, konstruksjon, samarbeid, læring, fantasi, deling, kreativitet, inspirasjon og ulike uttrykksmåter.


 


 



Medkonstruktør

Verdigrunnlaget vårt:

"Vi har tatt et konkret og bevisst valg i forhold til pedagogikk og filosofi og er inspirert av Reggio Emilia filosofien. Ideene, verdiene, menneskesynet og refleksjonene som har sitt utspring i denne filosofien bruker vi aktivt. Vi har ikke et ønske om å kopiere, men fylle den med våre egne refleksjoner og innhold. Denne måten å jobbe på vil danne tror på det grunnlaget i vårt arbeid med barn-Endre vår barnehagekultur, vårt syn på barn, vårt syn på læring og kunnskap. 

(Årsplanen 2014, Planetringen Barnehage).

Hvorfor mener vi i barnehagen at det er viktig at barnet selv formidler fra sin hverdag?

Det ingen av oss voksne som vet hva som er det viktigste fra dagens hendelser for hvert enkelt barn.
Vi har tro på at barnet kan og vil fortelle selv.
Det at barnet får formidle selv tror vi er viktig i forhold til barnets selvfølelse.
Barnet får brukt språket når de får snakke om egen hverdag.
Vi tror det beste er, at alle får formidle fra egen hverdag.

"Vi tror på det kompetente barnet og at barnet skal være med-konstruktør i egen hverdag".(Årsplanen 2014, Planetringen Barnehage.)

Det handler ikke om at vi voksne ikke vil eller har lyst til å formidle fra dagen. 

Vi kan si: " i dag har barnet ditt spist to brødskiver, ikke hatt noen uhell, leka med Jonas og Silje og tatt bussen". 
Men det blir ikke barnets opplevelse. Kanskje var det marken barnet fant på turen eller leken med Ola eller at det fikk hjelp av en venn til å komme seg opp på stor-steinen eller sangen det har lært bort i dag, som var det viktigste. 
Vår rolle blir å være der som støtte for barnet, om det er noe det vil fortelle.Vi vil selvfølgelig fortelle om det er noe vi mener er viktig at dere som nærmeste omsorgs-personer må få vite.
Det er viktig at samarbeidet og dialogen med foreldrene er positiv og god og det er den jo selv om det er barnet som forteller fra egen hverdag.      

Når det er hente-tid i barnehagen er det    ulikt hva barna ønsker å formidle fra barnehagedagen.Vi tenker at det er helt naturlig.Barna er ulike og uttrykker seg ulikt.

Gi barnet tid.
Kanskje er det sliten og "ferdig" med barnehagedagen ved hente-tid?
Historier fra dagen kommer gjerne når barnet er klar til å fortelle og det kan være i bilen hjem, ved middagsbordet eller ved leggetid.
Kanskje er det lettere å fortelle ut fra bilder fra dagen som hjelp?



torsdag 1. desember 2016

Adventstid i Planetringen barnehage








Å glede seg til jul er forbundet med mange forventninger.

Magi         lukter         Spenning           forundring

       fellesskap          å dele           

I tiden fremover mot jul ønsker vi å fokusere på disse verdiene i ventetiden. Det å gjøre sammen, erfare sammen og glede oss sammen i tida mot jul. Sans, glede og dele.

Vi liker å røske i tradisjoner. I år bytter vi ut julefrokost, julehentekaffe og juleavslutning 
med et felles julemarked.

Velkommen til julemarked 6. desember kl. 1600!!