Vi ønsker at førsteinntrykket av barnehagen skal fortelle at dette er en læringsarena. Derfor har vi lyst til å "utsmykke" grovgarderoben/inngangspartiet med arbeidet vårt.
I år har vi hatt fokus på antall,rom og form gjennom mønster.
4 -åringen har hatt fokus på sirkel.
De har jobbet med den,gjennom aktiviteter/ lek,materialet og oppgaver.
Oppgave/aktivitet
Tegning som uttrykksmåte og verktøy i læringsprosessen.
I barnehagen ringes det ikke inn til timen. Vi tilrettelegger slik at barna lokkes og inspireres av materialet når de er klar for å starte arbeidet.
Dele erfaringer og kunnskap med
jevnaldrende.
«Hvilken sirkel vil du starte med»? «
Gul».«Vil du tegn den nederste rekka først»?
«Ja».«Hvilken sirkel er ved siden av den gule»
? «Grønn».«Hvilken sirkel er ved siden av den
grønne»?«Lilla»Ved at voksne stiller spørsmål får vi
barna til selv å reflektere, tenke og gruble, finne svar selv og bedre forstå. Mia har gjennom denne læringsprosessen fått en
forståelse for at det er gjentagelse i mønsteret.
Refleksjoner:
Noen
er opptatt av formen sirkel.Noen
er opptatt av rekken, det å stå sammen.Noen
forstår liten og stor ved å tegne pappa-sirkelen og lille-sirkelen.Spørsmål
vi stiller oss:Er
det noen av tegningene som er mer
riktig enn andre eller er det barnets egen forståelse av oppgaven som er det
riktige/ viktige?Hva
skal til for å drive og utfordre barnet videre?Balansegang
mellom å være formidler og medkonstuktør?Vi
sier ikke at det er mønster om det ikke er mønster?Skal
vi heller beskriver hva det er de har tegnet?Om
noen barn begynner, skaper det inspirasjon og lyst for flere å starte
arbeidsøkten.Barn
lærer av barn, barn lærer av voksne og voksne lærer av barn.Gjennom
bruk av ulike aktivetetr, leik, fysisk miljø, hverdagssituasjoner
har noen av oss forstått Vi
skal øke den matematiske forståelsengjennom
eksperimentering ogutforskning
med mønster
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar