fredag 31. oktober 2014

Vi ønsker at førsteinntrykket av barnehagen skal fortelle at dette er en læringsarena. Derfor har vi lyst til å "utsmykke" grovgarderoben/inngangspartiet med arbeidet vårt.


I år har vi hatt fokus på antall,rom og form gjennom mønster.
4 -åringen har hatt fokus på sirkel.
De har jobbet med den,gjennom aktiviteter/ lek,materialet og oppgaver.





Oppgave/aktivitet 

Tegning som uttrykksmåte og verktøy i læringsprosessen.



I barnehagen ringes det ikke inn til timen. Vi tilrettelegger slik at barna lokkes og inspireres av materialet når de er klar for å starte arbeidet.

Dele erfaringer og kunnskap med jevnaldrende.




«Hvilken sirkel vil du starte med»? « Gul».«Vil du tegn den nederste rekka først»? «Ja».«Hvilken sirkel er ved siden av den gule» ? «Grønn».«Hvilken sirkel er ved siden av den grønne»?«Lilla»Ved at voksne stiller spørsmål får vi barna til selv å reflektere, tenke og gruble, finne svar selv og bedre forstå. Mia har gjennom denne læringsprosessen fått en forståelse for at det er gjentagelse i mønsteret.


Refleksjoner:

Noen er opptatt av formen sirkel.Noen er opptatt av rekken, det å stå sammen.Noen forstår liten og stor ved å tegne pappa-sirkelen og lille-sirkelen.Spørsmål vi stiller oss:Er det noen av tegningene som er mer riktig enn andre eller er det barnets egen forståelse av oppgaven som er det riktige/ viktige?Hva skal til for å drive og utfordre barnet videre?Balansegang mellom å være formidler og medkonstuktør?Vi sier ikke at det er mønster om det ikke er mønster?Skal vi heller beskriver hva det er de har tegnet?Om noen barn begynner, skaper det inspirasjon og lyst for flere å starte arbeidsøkten.Barn lærer av barn, barn lærer av voksne og voksne lærer av barn.Gjennom bruk av ulike aktivetetr, leik, fysisk miljø, hverdagssituasjoner har noen av oss forstått Vi skal øke den matematiske forståelsengjennom eksperimentering ogutforskning med mønster















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar