mandag 1. desember 2014

Matematiske utforskninger - en læringsprosess

Mange av aktivitetene i høst har handlet om trær og matematikk.
Vi har på turer til Steffensletta samlet pinner.
Vi har funnet ut at pinnene har ulik lengde og tykkelse ved å sortere.
Vi har målt mye: Ved sammenligning og ved å klippe tråder like lange som oss selv.
Vi har brettet trådene dobbelt og har dermed kunnet finne midten på ulike ting.
Vi har studert grantrær.
Vi har saget pinner i ulike lengder, vi har funnet midten av pinnene og boret hull.
Vi har montert pinnene med de lengste og tykkeste nederst og de tynneste og korteste øverst.
Og til slutt ble det et juletre!

Vi trenger mye kunnskap for å kunne lage et juletre av pinner.


"Grantre brukes til juletre. Treet har en stamme som er tykk og har bark. Den er tynn øverst. Greinene sitter fast i stammen. Nederst er det tykke og lange greiner. Øverst er det tynne og korte greiner. Hvis vi klatrer høyt knekker greiene. Det stikker. Det har nåler. Treet har form som en trekant".

"Et tre sitter fast i bakken med en rot som er under jorda. Det er nesten som en sirkel med mange greiner. Treet sitter fast og kan ikke gå inn når det er styggvær. Hvis noen er ekkel med treet og brekker greiner eller noen hunder tisser på det, kan det ikke gjøre noen ting".





 Vi sorterer etter tykkelse. Vi ser på greinene og holder rundt dem med hånda for å kjenne hvilken grein som er tykkest av to som ser like tykke ut.

 Barna lager formen på juletreet.

 Vi tegner merker der vi skal sage.

 Samarbeid

 Nå er alle pinnene saget. Hvordan finner vi midten av hver pinne?

Vi klipper en tråd som er like lang som pinnen. Så bretter vi tråden dobbelt og legger den på pinnen. Vi tegner et merke der vi skal bore.


 Vi må bore midt på pinnen så den ikke sprekker.

Gjennom de matematiske utforskningene og prosessene i høst har vi laget et juletre.


"Ofte går anstrengelse og glede hånd i hånd under læringsprosessen".

Malaguzzi          

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar