tirsdag 12. mai 2015

Rumpetroll

Agnes og Benjamin har vært på tur med mormor i helga og de har funnet froske-egg som mormor tok med til barnehagen. Vi undrer oss sammen om det er froske-egg eller rumpetroll-egg. 


Hva har skjedd med froske-eggene?



 
"Ka gjør dæm"?"Dæm dainse"."Dæm svømme"."Dæm har kappløp-det så æ i går".


På torsdag:

  • "E det nån som har sett på rumpetrollan i dag"? voksen
  • "Rompetrollan røre ikke på sæ i dag, det så ut som at dæm e dø. Dæm danse ikke mere". 
  • "Det kainn hend dem begynne å rør på sæ lenger ut på dagen". 

  • "Æ trur dæm bare søv".
  • "Æ trur dæm e dø".
  • "Dæm kainn itj vær dø for dæm e ikke gammel".
  • "Dæm kainn vær dø om dæm spise nokka dæm ikke tåle, det gjor hunden til onkelen min og hainn va ikke gammel".
  • "E det bare sånn at det er bare gamle som kainn dø"? voksen
  • "hvis dæm drikk nå farlig eller spise nå farlig".
  • "Kanskje vi ikke har gitt dæm rett mat...."
  • "Æ trur dæm vil hjæm te dit vi fainn dæm".
  • "Æ trur dæm vil tebake te vænnan sine".

      Lytte  Dele kunnskap   Dele erfaringer    Gi respons         Samtale               Reflektere   Filosofere Nysgjerrig      Kunnskapsrik                       Utforskertrang          Felles fokus       

Se sammenhenger Etikk     Tørre å si sin mening         La seg påvirke                Ikke la seg påvirke                                                                            Perspektiv


Når vi sitter sammen får vi en større forståelse av hva barns medvirkning er og vi begeistres over likeverdighet, som gjør det pedagogiske arbeidet så spennende! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar