mandag 21. desember 2015

Møte med maling

Å møte et nytt material i barnehagen kan være både spennende, artig og litt skummelt og utfordrende.Når vi introduserer ettåringen for maling for første gang har vi stilt oss selv mange spørsmål og tenkt nøye gjennom hvordan vi vil gjøre opplevelsen best mulig. 
Forutsetningene må ligge tilrette, med det mener vi stor voksentetthet, få barn,
 rolige, trygge omgivelser uten forstyrrelser. Vi synes det er viktig at dette foregår sammen med en eller flere venner for  å skape møter og felles opplevelser, samspill og kommunikasjon.  

                                    



Vi møter maling på ulike måter; 

















"Vi tror at læring begynner med en sosial aktivitet, og at læring og identitet blir til i et fellesskap med andre. Læring og kunnskap skapes gjennom undring, mangfold, nysgjerrighet, veiledning og prosesser." (Årsplan for Planetringen 2015)








Prosess/produkt

Av tidligere erfaring henger vi opp bilder av barna i prosessen fordi vi opplever at det skaper en møteplass der vi kan se på, snakke om, peke og ta på i fellesskap.

Det er prosessen i møte med maling som er det viktigste for oss. Hva gjør barnet når det får et ark med maling foran seg? Velger barnet å ta på med fingrene, hele hånda, pensel? Er det noen som ikke vil? Hvordan er kommunikasjonen mellom barn/barn, barn/materiale, barn/voksen?  

Vi så at det ferdige produktet også hadde en verdi fordi malinga hadde forandret seg fra det lå på bordet og til det tørket og ble hengt opp. Dette var en ny erfaring som skapte undring og nysgjerrighet for noen av barna. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar