onsdag 13. april 2016

Regler - alle husker noe, sammen husker vi alt!

I går var de faste voksne i Ugletårnet opptatt med annen jobb, og derfor var det tre andre voksne til stede. Disse tre er godt kjent i barnehagen og i Ugletårnet. Det er sykkeldag, og det betyr at alle som ønsker det kan ha med egen sykkel. Vi har en regel om at det ikke er lov å bytte sykkel med andre. I dag forteller noen barn under minimåltidet at det var flere som byttet sykkel i går. Vi bestemmer oss for å ta tak i dette.



Voksen: "Når det er andre voksne i ugletårnet, betyr det da at reglene våre ikke gjelder?"

Barna i kor: "Nei!" "Reglene gjelder alltid"

Voksen: "Fint, da er vi enige om det. Men det er en grunn til at vi har denne sykkelregelen. Er det noen som vet hvorfor?"

Barn: "Sykkelen kan være uvant"

Barn: "Det kan være uvant å sykle på en annen sykkel og da kan vi kanskje kræsje med et tre"

Barn:"Sykkelen kan være for liten. Den jeg lånte i går var litt liten faktisk, men jeg klarte å sykle likevel"

Barn: "Hvis noen har ny sykkel, også får de den ikke tilbake når de vil"

Barn: "Sykkelen kan være for stor, og da rekker man kanskje ikke ned til pedalene"

Barn: "Bremsene er ikke likedan"

Barn: "Man kan kræsje med et menneske!"

Barn: "Hvis syklene er like så kan man kanskje ta med feil sykkel hjem"

Barn: "Man kan ødelegge den andres sykkel ved et uhell"



Det er helt tydelig at barna har gjort seg mange tanker rundt sykkelregelen vår. Barna var engasjert i samtalen, og lyttet til hverandre og utdypet hverandres utsagn. Vi opplever at får alle en oppfriskning og et eierskap til det vi bestemmer, når vi snakker om regler i fellesskap. Det finnes en begrunnelse for at vi velger å innføre en regel, og det er viktig at barna selv medvirker til å utforme den. Selv om det er spennende med andres sykler, kan det også oppstå problemer i form av utrygghet og konflikter.  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar