Edderkoppen med fokus på mønster:
Tilrettelegging/ forutsetninger:
I forkant av arbeidet med edderkoppkostyme har en voksen tilrettelagt ved å klippe ulike former i stoff av forskjellig karakter.- sirkler, striper, firkanter, trekanter, hjerter
Barna kan også bruke fotografier av ulike edderkopper, disse bildene er tilgjengelig for barna i dokumentasjonshylla. Det er også helt naturlig for barna å hente seg det de ellers har behov for i hyllene på prosjektrommet. Her ser vi at knappen har vært et viktig material for mange.
Vi opplever at edderkoppen kan ha svært ulik personlighet og vi opplever at barna ser på/er opptatt av de ulike egenskaper ved edderkoppen. Noen av barna er opptatt av hvor mange øyne den har, andre er opptatt av mønsteret i spinnet, en annen kan være opptatt av hårene og beina.
Klar til bruk...
Hva nå?
Karnevalet er over, hva skulle vi gjøre med edderkoppkostymene?
Skulle vi sende med de hjem?
Kommer de til å blir brukt i rolleleken i barnehagen? er kostymene avgjørende for at man kan leke edderkopp videre?
Er kostymene funksjonelle nok til bruk i hverdagen?
Hvordan ble kostymene brukt på karnevalsdagen?
Er det produktet eller prosessen som ble det viktige med edderkoppen?
Veivalget:
Vi ønsker å arbeide videre med edderkoppene med utgangspunkt i kostymene. Men vi ser at det er ikke funksjonen som kostyme som ble det viktige i arbeidet fremover. Vi opplever at barna er opptatt av og stolte over sin edderkopp og hva de har laget, men ikke nødvendigvis at edderkoppen var en kostyme til å bruke/ ha på seg.
Hva med å lage et felles montasje av alle edderkoppene?
Kan vi klippe av føttene på edderkoppene, sånn at barna selv kan få male sine egne edderkoppføtter?
Barna fikk spørsmålet:
Vil du male på føttene selv?
Overraskende var det ingen av barna som var motvillige til at vi skulle klippe bort beina. Var dette fordi vi voksne hadde sydd på beina med symaskin uten stor deltakelse fra barna?
Monteringen er i gang....
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar