Hvordan lære seg å lære.
Tegning som uttrykksmåte og verktøy i læringsprosessen.
Forutsetningene i denne prosessen:
Vi opplever fortsatt at barna er opptatt av edderkoppen, stiller spørsmål og er undrende. Dette kan vi ikke gi slipp på, men følge opp videre.
Arbeidet startet med at vi tilrettela for aktivitet med tegning som språk. Fotografier av edderkopper, edderkoppkostymen, ark og svart tusj lå klar da barna kom til barnehagen. Underveis i prosessen var det 1 voksen og 1 til 3 barn i arbeid.
Forutsetningene i denne prosessen:
Vi opplever fortsatt at barna er opptatt av edderkoppen, stiller spørsmål og er undrende. Dette kan vi ikke gi slipp på, men følge opp videre.
Arbeidet startet med at vi tilrettela for aktivitet med tegning som språk. Fotografier av edderkopper, edderkoppkostymen, ark og svart tusj lå klar da barna kom til barnehagen. Underveis i prosessen var det 1 voksen og 1 til 3 barn i arbeid.
Dialogen mellom barn - barn og barn- voksne opplever vi var viktige i tegneprosessen. Barna stilte spørsmål til hverandre slik at de kom seg videre i tegninga og undret seg sammen over ulike egenskaper hos edderkoppen.
Vi opplever at barna hadde ulikt fokus underveis. Et av barna var opptatt av følehornene og detaljene rundt de, tegninga var ferdig da de to følehornene fikk nok hår. Mens andre barn hadde fokus på antall øyne, striper, føtter, form, pannen og hvor spinnet kom fra.
Flotte tegninger!
SvarSlett