tirsdag 28. april 2015

Fra sko til giraff

En morgen på prosjektrommet:

"Da du tegna giraffen, visst du at det skull bli en giraff"?
"Eller ble det sånn"?
"Nei,først tengna æ en sko... så tegna æ hode, fota, hale,øya så ble det en giraff".


Giraffen til høyre er inspirasjonen til interessen for tegning av giraffer hos mange.

Refleksjoner vi personale gjør :

Hvordan bruker barna språket når de tegner, forklarer og lager historier til det de tegner? 

Hvordan ville personalet ha forklart hvordan en tegner giraff?

Klarer vi å inspirere barna på samme måte som jevnaldrene gjør?

Personalet kikker på tegningene sammen. Vi ser at alle de tre første tegningene har skoen som utgangspunkt.
Hva skjer om vi setter frem to ulike giraffer, en giraff av skinn laget av en kunstner og en leike-giraff i plastikk? Vil de fremdeles tegne en sko først?


Dag 2:
"Vil dere jobbe med giraff tegning"?




 


 

 

Dialog mellom personal og barn, og mellom barn og barn: 

"Er halsen lang eller kort"?
"Hvor lange er bena"?
"Hvordan ser halen ut"?
"Har alle giraffer mønster"?

"Hvordan ser giraffen ut når den drikker vann"?

"Hvorfor har giraffen hale"?

"Ser alle giraffer likedan ut"?


 

Vi ønsker at alle skal ha tilgang til et godt læringsmiljø i lag med sine jevnaldrende, som utfordrer og inspirerer  og som stiller spørsmål.  Vi ønsker at alle skal få kjenne seg selv og arbeidet de gjør, er verdifull og viktig, i samspill med både barn og personal. 


 


Hva er barna opptatt av?

Noen er opptatt av det røde inni magen til giraffen.
Noen er opptatt av den blåe tunga til giraffen
Noen er oppatt av prikkene og mønstret til giraffen.
Noen er opptatt av historien til sin giraff.
Noen er opptatt av hvordan halen ser ut på giraffen.
Noen er opptatt av at giraffene er forskjellige.
Noen er opptatt av at giraffen har baby i magen.
Noen er opptatt av hva giraffen spiser.

Barna er opptatt av hverandres giraffer og at vi tegner forskjellig. Mange er opptatt av tegne-teknikk:
"Hvordan tegner du beina"?
"Kanskje blir det bedre om du holder tegneblyanten slik"?
"Jeg trenger en tusj fordi jeg skal tegne kroppen først".
"Tegne du med tusj rundt kroppen til giraffen etterpå du"?

Barna utfordrer, motiverer og stiller spørsmål til hverandre.

Det er barns tanker og ideer som blir utgangspunktet for videre pedagogisk arbeid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar