onsdag 27. januar 2016

Dialog, deltaktighet og demokrati.

Sosial delaktighet gir en opplevelse av tilhørighet og samhold.

En dag kom Ella med en isbjørn hun hadde fått av mormor.Mamma spurte om hun kunne få ta den med til barnehagen for å vise den fram til oss.
Selv om vi er bevisst på at vi ikke ønsker at barna skal ta med private leker i barnehagen, blir dette noe helt annet enn en tilfeldig privat leke.

Refleksjoner:

Vi tror at:

- Ella kjenner seg verdifull, delaktig og viktig i samtalen når vi samles.

- Hun får uttrykt sine egne tanker og ideer.

- Hun bidrar med noe i fellesskapet.

- Hun får med seg vennene sine i ny undring og nysgjerrighet rundt isbjørnen.

- Familien og Ella medvirker og inspirerer i det arbeidet vi er opptatt av på med i barnehagen nå.

- Det er enklere for barna å formidle fra sin egen hverdag når foreldrene er nysgjerrige på det pedagogiske arbeidet i barnehagen.





Danning/dialog:


"Danning skal sette barna i stand til å tenke selv, søke kunnskap, reflektere over og vurdere vedtatte sannheter, stille spørsmål og yte motstand på egne og andres vegne. De kan ikke manipuleres til å gjøre og tenke som den som oppdrar.
Danning handler om å utvikle kunnskap, verdier og holdninger sammen, gjennom dialog — hvor alle anerkjennes som selvstendige mennesker med følelser og tanker i en felles prosess".


Kilde: Anne Schjelderup (barnehage.no)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar