onsdag 3. februar 2016

Hva er førstemann?




Hver morgen skriver vi opp navnet til barna i boka vår, etterhvert som de kommer. Barna er opptatt av hvem som er førstemann men   
det kan være vanskelig å forstå hva det vil si i praksis.
Om noen sier at de er førstemann, kan de få tilbakemeldinger fra engasjerte venner, som er uenige. 

Vi opplever at vi legger ulikt i det å være førstemann: 

noen tror at flere kan være førstemann. 
noen tror at om de bruker det verbale språket sterkt nok, blir de førstemann.
noen tror at de er førstemann for det har mamma sagt.
noen ønsker det så sterkt at de tror at de er førstemann.


Vi er opptatt av læringsprosesser som skaper forståelse i barnehagen.   
Vi tror at det er viktig å ta seg tid i løpet av dagen når spørsmålene og engasjementet blant barna er der.
Vi tror at alle som ønsker, er delaktige. De stiller spørsmål og utfordrer hverandre.

I slike samtaler med gruppa ser vi at barna lytter, tenker, bidrar og kommer med sine innspill. De får også kjenne på motgang og det tror vi styrker barna. 
At vi stopper opp og tar oss tid til slike samtaler er noe av det viktigste vi gjør i barnehagen.Disse samtalene krever TID.
Verktøyet vårt blir å stille gode spørsmål og å være en god lytter. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar