Lekens betydning er sentral i barns læring og er barnas viktigste uttrykksmåte. Barn skal møte en barnehage som gir de rike muligheter for lek og ulike aktiviteter.
De skal få muligheter til å bli kjent med sine læringsprosesser.
Vi tror at læring begynner med en sosial aktivitet, og at læring og identitet blir til i et fellesskap med andre. Læring og kunnskapen skapes gjennom undring, mangfold, nysgjerrighet, veiledning og prosesser. Årsplan 2014, Planetringen barnehage
Jente på 2,5 år spurte om å få klippe, noe som flere barn fikk med seg og ville bli med på.
En voksen hentet ark med forskjellig farge og flere sakser slik at alle vennene kunne bli med.
Noen visste godt hvordan de skulle holde saksen for å klippe, mens andre måtte holde den med begge hendene. Ulike erfaringer fra før, gir ulike fremgangsmåter.
Noen ble opptatt av å klippe biter, mens noen observerte :
"du har grønn saks, mens jeg har grønt ark", mens andre ble fascinert over å klare å klippe hele veien rundt arket.
De så på hverandre og hvordan vennene gjorde det, og noen ble inspirert til å prøve å klippe som vennen sin.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar