onsdag 22. juni 2016

Språk og rom- hefte Komet 2016



Språkprosjekt 2015-2016
Gjennom arbeid med språk og språkmiljø skal barnehagen bidra til at barna: Utvikler et rikt språk som fremmer egen identitetsdannelse slik at de oppdager seg selv som individer og ser betydningen av fellesskapet.

Det handler om voksenrollen

Vi skal fremme nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær og gi utfordringer med utgangspunkt i barns interesser, kunnskap og ferdigheter.

Det skal være et erfaringsbasert prosjekt, der vi ikke har fokus på språkutvikling teoretisk, men praktisk




Vi ser på miljøet/materialet som en del av det pedagogiske arbeidet. Vi former rommet med tanke på at her lever og lærer barn.Vi mener at rommets og materialets innhold har stor betydning for godt samspill, gode læringsarenaer og ulike muligheter.



Årsplanen s 10





Vi er opptatt av å skape møteplasser for barna, der lek, læring, samarbeid og relasjoner utvikles.



Årsplanen 2014 



 

 





Vi tror at et mangfold av tilgjengelige bokstaver treffer/møter alle personligheter,utifra sitt eget utviklingsnivå og sine egne erfaringer.





trebokstaver           metallbokstaver

stoffbokstaver                   papirbokstaver                plastbostaver Stålbokstaver

Digitale            bokstaver               glassbokstaver


Voksenrollen


Vi forsøker å legge tilrette slik at det inspirerer å ta fatt på tegne og skrive-arbeidet. Tilgjengelighet, mangfold og nok materiale til alle, ark av forskjellige størrelse og kvalitet, papp, tynne ark, små remser, store ark, tusjer, blyanter og fargestifter i forskjellige tykkelser.
Miljøet skal innby til å sitte sammen og det skal være nok redskaper til alle som har lyst til å jobbe. Vi tilrettelegger også med tanke på å kunne dele erfaringer og kunnskap.Dialogen barna imellom blir sentral, de lager historier og fordyper seg i tegningene og bokstavene sammen. De forklarer og forteller hverandre.



Ett blikk på et øyeblikk.

Den voksne må ha blikket og teft og være på jakt etter å fange øyeblikk som kan bli gode læringsprosesser for enkeltbarnet og gruppa.
Muligheter skapes i de situasjoner der vi møter barnas initiativ og interesser, og viser respekt for og tar deres funderinger og teorier på alvor. Vi skal forta kloke valg og hele tiden være bevisst på å reflektere over hvorfor vi handler som vi gjør.
Personalets holdninger, evne til refleksjon og bevissthet rundt egen rolle og praksis er avgjørende for å lykkes med arbeidet. Personalet er barnehagens viktigste ressurs i forhold til kvaliteten på tilbudet barna får.
Hos oss skal den voksne lytte, reflektere, dokumentere, respektere, tilrettelegge, invitere og medvirke.
Vi skal gi hvert enkelt barn utfordringer som vekker lyst og nysgjerrighet.

Vår oppgave er ikke å være kunnskapsformidlere til barna, men sammen skape og finne ut av det vi søker. Barnet er motoren i sin søken etter å forstå og lære.















Læring er en aktiv prosess heller enn overføring av ferdig drøvtygget kunnskap.



                                 Kilde: John Deweys
 











Å påføre er skolens mandatI barnehagen skal vi dyrke og  gjødsle.

                                     Kilde:skrivesentret

                                                           





Bokstavene er tilgjengelig i miljøet og den som vil, kan ta dem med i leken.

På den måten ser vi at barna tilnærmer seg, blir kjent og fortrolig med bokstavene på sin egen og mer naturlige måte.





Felles opplevelser og aktiviteter gir unik mulighet for kommunikasjon mellom barn. I samhandling mellom barn er det viktig å bli forstått. Barn bruker oftere en mer fantasifull og kreativ kommunikasjon seg imellom enn sammen med voksne. En veksling mellom bruk av kropp, bevegelse og ord er en støtte for utviklingen av talespråket. I lek bruker barna ofte variert og komplisert tale.

 Rmpl s 35










Rommet skal gjøre barnet selvhjulpen og kompetent. Inspirere til lek,forskning og undring. Vi tilrettelegger det fysiske miljøet slik at barna blir interessert, utfordret og begeistret.



Min bokstav, min identitet










Møteplass for dialog, delaktighet og danning.



Når alle møtes til felles fokus:



Sitter vi på fire bjelker i en firkant,alle sitter i lik høyde,

alle ser hverandre,alle har like god plass og ingen har faste plasser.



 Delaktighet                      medvirkning
Læring      Kunnskap

                                                                                                                                        Tilpassning                        Lytte                         Refleksjon


Felles fokus


Vi er opptatt av læringsprosesser som skaper forståelse i barnehagen.

Vi tror at det er viktig å ta seg tid i løpet av dagen når spørsmålene og engasjementet blant barna er der.


Vi tror at alle som ønsker, er delaktige. De stiller spørsmål og utfordrer hverandre. I slike samtaler med gruppa ser vi at barna lytter, tenker, bidrar og kommer med sine innspill.


De får også kjenne på motgang og det tror vi styrker barna. At vi stopper opp og tar oss tid til slike samtaler er noe av det viktigste vi gjør i barnehagen.


Disse samtaler krever TID. Verktøyet vårt blir å stille gode spørsmål og å være en god lytter.



" Danning skal sette barna i stand til å tenke selv, søke kunnskap, reflektere over og vurdere vedtatte sannheter, stille spørsmål og yte motstand på egne og andres vegne. De kan ikke manipuleres til å gjøre eller tenke som den som oppdrar. Danning handler om å utvikle kunnskap, verdier og holdninger sammen, gjennom dialog-hvor alle anerkjennes som selvstendige mennesker med følelser og tenker i en felles prosesser".

Kilde: Anne Schelderup (barnehage.no)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar