Gjennom arbeid med språk og språkmiljø skal barnehagen bidra til at barna: Utvikler et rikt språk som fremmer egen identitetsdannelse slik at de oppdager seg selv som individer og ser betydningen av fellesskapet.
Det handler om voksenrollen
Vi skal fremme nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær og gi utfordringer med utgangspunkt i barns interesser, kunnskap og ferdigheter.
Det skal være et erfaringsbasert prosjekt, der vi ikke har fokus på språkutvikling teoretisk, men praktisk
Årsplanen s 10
Vi er opptatt av å skape møteplasser for barna, der lek, læring, samarbeid og relasjoner utvikles.
Årsplanen 2014
Vi tror at et mangfold av tilgjengelige bokstaver treffer/møter alle personligheter,utifra sitt eget utviklingsnivå og sine egne erfaringer.
trebokstaver metallbokstaver
stoffbokstaver papirbokstaver plastbostaver Stålbokstaver
Digitale bokstaver glassbokstaver
Voksenrollen
Miljøet skal innby til å sitte sammen og det skal være nok redskaper til alle som har lyst til å jobbe. Vi tilrettelegger også med tanke på å kunne dele erfaringer og kunnskap.Dialogen barna imellom blir sentral, de lager historier og fordyper seg i tegningene og bokstavene sammen. De forklarer og forteller hverandre.
Ett blikk på et øyeblikk.
Den voksne må ha blikket og teft og være på jakt etter å fange øyeblikk som kan bli gode læringsprosesser for enkeltbarnet og gruppa.
Muligheter skapes i de situasjoner der vi møter barnas initiativ og interesser, og viser respekt for og tar deres funderinger og teorier på alvor. Vi skal forta kloke valg og hele tiden være bevisst på å reflektere over hvorfor vi handler som vi gjør.
Personalets holdninger, evne til refleksjon og bevissthet rundt egen rolle og praksis er avgjørende for å lykkes med arbeidet. Personalet er barnehagens viktigste ressurs i forhold til kvaliteten på tilbudet barna får.
Hos oss skal den voksne lytte, reflektere, dokumentere, respektere, tilrettelegge, invitere og medvirke.
Vi skal gi hvert enkelt barn utfordringer som vekker lyst og nysgjerrighet.
Vår oppgave er ikke å være kunnskapsformidlere til barna, men sammen skape og finne ut av det vi søker. Barnet er motoren i sin søken etter å forstå og lære.
Læring er en aktiv prosess heller enn overføring av ferdig drøvtygget kunnskap.
Kilde: John Deweys
Å påføre er skolens mandatI barnehagen skal vi dyrke og gjødsle.
Kilde:skrivesentret
Bokstavene er tilgjengelig i miljøet og den som vil, kan ta dem med i leken.
På den måten ser vi at barna tilnærmer seg, blir kjent og fortrolig med bokstavene på sin egen og mer naturlige måte.
Felles opplevelser og aktiviteter gir unik mulighet for kommunikasjon mellom barn. I samhandling mellom barn er det viktig å bli forstått. Barn bruker oftere en mer fantasifull og kreativ kommunikasjon seg imellom enn sammen med voksne. En veksling mellom bruk av kropp, bevegelse og ord er en støtte for utviklingen av talespråket. I lek bruker barna ofte variert og komplisert tale.
Rmpl s 35
Møteplass for dialog, delaktighet og danning.
Når alle møtes til felles fokus:
Sitter vi på fire bjelker i en firkant,alle sitter i lik høyde,
alle ser hverandre,alle har like god plass og ingen har faste plasser.
Delaktighet medvirkning
Læring Kunnskap
Tilpassning Lytte Refleksjon
Felles fokus
Vi er opptatt av læringsprosesser som skaper forståelse i barnehagen.
Vi tror at det er viktig å ta seg tid i løpet av dagen når spørsmålene og engasjementet blant barna er der.
Vi tror at alle som ønsker, er delaktige. De stiller spørsmål og utfordrer hverandre. I slike samtaler med gruppa ser vi at barna lytter, tenker, bidrar og kommer med sine innspill.
De får også kjenne på motgang og det tror vi styrker barna. At vi stopper opp og tar oss tid til slike samtaler er noe av det viktigste vi gjør i barnehagen.
Disse samtaler krever TID. Verktøyet vårt blir å stille gode spørsmål og å være en god lytter.
" Danning skal sette barna i stand til å tenke selv, søke kunnskap, reflektere over og vurdere vedtatte sannheter, stille spørsmål og yte motstand på egne og andres vegne. De kan ikke manipuleres til å gjøre eller tenke som den som oppdrar. Danning handler om å utvikle kunnskap, verdier og holdninger sammen, gjennom dialog-hvor alle anerkjennes som selvstendige mennesker med følelser og tenker i en felles prosesser".
Kilde: Anne Schelderup (barnehage.no)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar