tirsdag 16. august 2016

HEI


Forskere hevder nå å ha kommet frem til de første norske ordene barn bruker.
Hei er ord nummer to på lista.




Hei er et viktig ord for oss i barnehagen. Hei er et viktig ord i danningsprosessen
Hei er en bekreftelse på at du har sett meg.

Hvordan bruker vi hei i barnehagen?
Hva er et hei?
Hvorfor sier vi hei?
Hva gjør det med oss at vi sier hei til hvrandre?
Når noen sier hei til deg så kjenner du deg kanskje ekstra viktig?
Hva gjør det med oss om ingen sier hei til oss?
Hva gjør det med meg når ingen sier hei til meg når jeg kommer?
Er personalet rollemodeller?
Er foreldre rollemodeller?
Kan det noen ganger være vanskelig å si hei?
Kan vi øve oss på å si hei?
Tror vi at barnet kan si hei?
Hvordan oppleves jeg om jeg ikke sier hei?
Hvordan oppleves jeg om jeg sier hei?



HEI

"Dette lille ordet er den viktigste høflighetsfrasen. Når du møter mennesker er det høflig å si Hei. I dag er dette ordet en høflig hilsen i de aller fleste sammenhenger der vi møter en person. Denne hilsenen kan brukes hele dagen".
(Norsk-sonen)












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar