fredag 26. august 2016

SAMTALEN



"Samtale er både aktiviserende og stimulerende fordi den inviterer barna til å tenke høyt, og vi får innblikk i barnas egne språklige oppdagelser. For at samtalen skal ha en stimulerende effekt, må vi ta utgangspunkt i barnas egne innspill og refleksjoner og ikke komme med de ferdige svarene. Målet er at barna skal være med på å utvikle sin egen språkkompetanse." (Lesesenteret)


Spørsmål:

Hvordan kan vi voksne få innblikk i samtalene som foregår mellom barna når området er så stort?
Hvilke gode samtalearenaer kan vi voksne tilrettelegge for?
Hva skaper gode samtaler mellom barna?
Når en samtale stopper opp - hva kan vi voksne bidra med da?




Refleksjon:

Vi opplever at barna trenger hjelp til å samle seg og komme i gang med samtalen.
Når området barna har til rådighet er så stort, krever det gode møteplasser som inspirerer til leik/ aktiviteter og felles opplevelser i både små og store grupper.
Vi ser at samtalen flyter mellom barna om de har noe konkret å samtale om. Dette konkrete kan det være ett barn som vet mye om eller det kan være flere som finner felles interesse for ett område.
Vi ser samtalen kan flyte rundt en felles oppgave, ei bok, tegning, en bursdag, sandkasseleik...


Vi voksne kan lete etter de gode spørsmålene til barna når en samtale stopper opp og da gi ny "næring" til samtalen.
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar