tirsdag 8. november 2016

Det å kjenne på...

En god struktur på dagen er viktig med tanke på å ivareta våre primære behov på en bra måte.



Allikevel gjør de ulike årstidene til at vi med jevne mellomrom må "kjenne på" ulike behov.



I sommer kjente vi på det å få skrubbsår. Vi pratet om sår, blod og plaster. Vi fikk nye erfaringer og kom oss videre.

I barnehagehverdag kan vi kjenne på å være våt, varm, kald, sulten, tørst, få sår osv.



Hva gir det barna å få "kjenne på"?

Lære seg å vurdere

Finne sin egen grense

Ta ansvar

Min egen velvære

Konsekvenser for mine egne valg

Hva kan jeg selv gjøre?

Når trenger jeg hjelp?

Selvstendighet 

Medvirkning





Det er behagelig å være varm og mett.

Trenger barn også å kjenne på noe annet?

Tar vi nyttige erfaringer fra barna?

Frarøver vi barn opplevelser?

Er det farlig å fryse på føttene en liten stund?

Kan jeg kjenne på sult til neste måltid?

Skal alt være komfortabelt?




Som voksne i barnehagen møter vi barnas signaler og vurderer, kommer med forslag og tilrettelegger sammen.  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar