Når vi setter igang aktiviteter på barnehagen vår, klapper vi ikke i hendene for å samle 15 stykker rundt et bord for at de skal lage sitt produkt for å ta med hjem.
Vi finner frem, barna fatter interesse og kommer for å bli med på aktiviteten. Barnet kommer fordi det er indremotivert, det vil selv og ikke fordi personalet sier at alle skal. Flere kommer til, barna blir inspirert av hverandre.
Det skjer mye i relasjonene når vi jobber sammen.Dialogen mellom barn-barn, det å lytte til hverandre, stille spørsmål til hverandre, dele erfaringer, låne bort, dele verktøy, vente på tur, by på seg selv, se på og bli inspirert.
Før var vi opptatt av produktet og at barna skulle ta med seg mange produkter hjem. Det ble personalets måte å bevise ovenfor foreldrene at vi gjorde ting i barnehagen og at her var en barnehage av god kvalitet. Var dette til barnets beste? Ble produktet viktigere enn prosessen? Ville barnet lage det samme som alle de andre? Hva med kreativiteten?
Nå ser vi annerledes på det. Vi er opptatt individet i fellesskapet og at vi er forskjellige. Det er da ulikhetene blir synlig og nye tanker/læringsprosesser skapes.
"Ved å legge stor vekt på relasjonene tvinger vi oss til å velge mellom et samfunn hvor hvert enkelt individ er i konkurranse med alle andre, eller et samfunn hvor individet dannes i fellesskap med andre, oppsøker andre....
I dialog med Reggio Emilia s. 21
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar