onsdag 23. september 2015

Ryddetid - sortering-fellesskap


Når vi har besøk av andre barnehager, får vi ofte spørsmål som: "Hvordan får dere barna til å rydde"? "Tømmer de ikke ut alt"?

Vi tror at når materialet er tilgjengelig for alle og presentert på en respektfull måte, blir det behandlet med varsomhet og respekt.I praksis vil det si at når det er rydde-tid/vi avslutter arbeidet, deler vi oppgaver oss imellom,både voksne og barn.For Ola på 3 år er det en overkommelig,oversiktelig og meningsfull oppgave å avgrense ryddinga til feks. de røde rørene. For Anna på 3 år, som ikke er så glad i å rydde, er det fint å ha Per som er glad i oppgaver å samarbeide med. Om noen ikke deltar på ryddeøkta, stiller vennene spørsmål som motiverer til å bidra. Om ikke i dag så kanskje i morgen. Når vi setter oss ned for å ta en frukt-bit sammen etter ryddeøkta,får vi kjenne på fellesskapsfølelsen.

Vi tilrettelegger det fysiske miljøet med troen på det kompetente barnet,som mestrer selv ut i fra den alderen de er i.Det handler om gjensidig tillit.






Vi tror at et estetisk og oversiktlig miljø gjør det enklere for oss å forstå hvor vi kan hente materialet til arbeidet vårt.



Ane på 3 år har ryddet på sin måte.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar