torsdag 12. november 2015

Dialog-samtale-forståelse-danning






I dag når vi ryddet til fruktmåltidet oppdaget vi at 
trå-kulene var blitt ødelagt. Noen hadde revet av tråene. 
Dette ble et naturlig samtaleemne for oss rundt fruktmåltidet.

Refleksjoner vi gjør oss:
Skal vi ta det opp med hele barnegruppa?

Måten vi bruker språket vårt på i dialogen med barna har stor betydning for neste skritt.
Hensikten med samtalen er forståelse over egne handlinger og at valget får konsekvenser for de andre vennene.
I slike samtaler forsøker vi å mentalisere, sette oss inn i hodet på den andre.
Vi er ikke opptatt av syndebukken/lydighet men av dialog, språk, forståelse og demokrati. 

Hva hadde skjedd om venner hadde ødelagt leker på rommet ditt?

I slike samtaler med gruppa ser vi at barna lytter, tenker, bidrar og kommer med sine innspill. De får også kjenne på motgang og det tror vi styrker barna. Vi håper dette bidrar til at det blir lettere å ta valg senere.  At vi stopper opp og tar oss tid til slike samtaler er noe av det viktigste vi gjør i barnehagen.Disse samtalene krever TID.

Verktøyet vårt blir å stille gode spørsmål og å være en god lytter. Det enkleste for oss hadde vært å kaste trådballene, men for oss blir det likegyldighet og liten respekt for fellesskapet. 

Vi ser på slike hendelser som en viktig del av dannings- prosessen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar