torsdag 1. september 2016

Egenorganisert lek

I dag erstattes ofte fri uorganisert leik av voksenstyrte, organiserte aktiviteter.

 

Dette har vi personalet reflektert over:

å gi rom for den uorganiserte leiken gjennom barnehagehverdagen.  

at vi trenger en blanding av egen-organisert leik,tilrettelagte aktiviteter og leik der voksne er med som støtte eller for å gi ny næring.

at læring skjer i alle situasjoner derfor trenger vi variasjon.

at den beste læringen skjer når en blir grepet av noe og det er indremotivert.

Når er barna mest fysisk aktive, i egen-organisert lek eller organisert av voksne?

Når trenger barn fysisk aktivitet? 

Når trenger barn å bare få "være"?


Egenorganisert lek:


                                                 Kronikk i Adresseavisen 24 august 2012 av Marte Løvik

"1-2-3-4-6-9-.....den som ikke har gjemt seg nå.....".


"Det er langt større risiko for barnet ditt blir utbrent av å ha for mange aktiviteter, enn for at det blir hengende etter fordi det har for få"

                                                                                          Pedagog Anders Nordahl Hansen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar