fredag 14. oktober 2016

Det å samles


En møteplass for dialog og danning:

Vi samles hver dag på bjelkene våre før noen av oss går ut og noen fortsetter arbeidet inne. 

Vi er sammen- fellesskapsfølelsen
Vi deler med hverandre- både som voksen og barn
Vi øver på å sitte sammen og høre på hverandre   

Vi bruker eventyrkurvene våre og sanger aktivt for å oppleve noe felles, ha et felles fokus. Med et ønsker om at dette kan etter hvert bidra til en åpen dialog rundt det vi ellers også opplever i hverdagen.  

En skrivefortelling;
"Flere av barna på Sol har oppdaget at jeg har et plaster på fingeren da jeg kom til barnehage. I dag da vi var samlet på bjelkene viste jeg frem plasteret og fortalte om det som hadde skjedd. Jeg skar meg på en kniv i oppvaskmaskina. Tuva kom også med en skade denne dagen, hun kom med en stor kul i panna. Jeg henvender meg til Tuva og spør om hun vil dele med vennene sine, hva har skjedd med deg? Tuva deler på sitt vis, hun bruker kroppsspråket å peker på kulen og sier "kul". Forteller videre at hun har falt ned fra stolen hjemme." 

Refleksjoner vi gjør oss rundt det å samles;
- Hvilke innganger kan vi voksne bruke for å få barna til å delta i større grad?
- Hvilken betydning har det for møtet, at de voksne også sitter ned på bjelkene?
- Skal den som leder "møtet" være den eneste som bidrar av de voksne?
 














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar