mandag 3. april 2017

Konsistens

"Samma det vel, ost er ost" sier reklamen.
Hva med søle og kliss- klass ?

Sand er et fantastisk materiale i utemiljøet.
Og når vann møter sand, arbeides det aktiv og på alvor.
Livet leves her og nå.

Hva er barnas drivkraft?

Blandingsforhold , konsistens ,vekt, tekstur, formbar-het, konstruksjon, utforskning, erfaringer, å skape,egenskaper? 

Personalrollen:
Når vi får servert sølekake som voksen,bekreftet vi barnets ideer og tanker.
Hva når barn jobber med " bare" søle?
Er vi nysgjerrig på hva som er barnets intensjon?
Blir kliss-klass leke-mat i voksnes perspektiv?
Har vi mer fokus på barnas arbeid rundt et bord når de former blåleir eller tegner?
Er sand og vann som materiale undervurdert?


Type1: "Baillat, det er tungt, spøle med spaden".


Type 2: "Krøllet og blaut"


Type 3 :"Spesiell, rennende saus, masse vann og sukker, røre med spade".


Vi observerer at barna er opptatt av konsistensen, de eksperimenterer  med ulike blandingsforhold, måler og kjenner på tyngde og letthet. Gjennom ulik konsistens får kliss-klasset ulike bruksområder.
Materialet sand er foranderlig, det kan være hardt,mykt,kaldt,varmt,glatt og tørt,  noe som inspirerer i seg selv.
I møte med andre materialer som vann, jord, pinner, kongler, blad, løv og barnas tanker, kan materiale bli uendelig.

Barnas kliss-klass er ikke bare kliss-klass
Bakerens gjærdeig er heller ikke bare gjærdeig.
Betongarbeiderens betong, er ikke bare betong.
Gipsmakerens gips er ikke bare gips.
Kokkens saus er ikke bare saus.

Å lære gjennom hendene er en måte å lære på.

Taktil læring  å ta på ting og bruke hendene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar