onsdag 3. mai 2017

Tilstedeværelse


Vi reflekterer over det å være til stede i opplevelsene, her og nå,
kjenne på, glede seg, grue seg, være spent, bruke sanser, observere, ha sommerfugler  i magen eller å bare være.
Ikke bare når noe er morsomt  men også når noe er utfordrende.
I dagens samfunn får vi premier i etterkant av aktiviteter, arrangementer og helsesjekker.

Inntrykk til utrykk- "en sitter ¨på venterommet og en er inne hos legen å måler seg".

Tannlegetjenesten har lang tradisjon for premiering og det er kanskje greit for å få en god opplevelse og tillit etter tannlegebesøket de første barneårene. Mange av oss har vel kjent gleden over å få et lite lykketroll av tannlegen som bekreftelse.

Kan et tannlegebesøk gi noe mere?

Når barn kommer til barnehagen etter å ha vært til tannlegen, kan vi reflektere sammen om:
Hva er et venterom?
Hva lukter det på tannlegekontoret?
Hvorfor har tannlegen munnbind?
Hvordan kjennes tannlegestolen?
Hva er et røntgenbilde?

Vi tenker at vi hjelper barna i å reflekter over eget liv, sette ord på egne tanker, opplevelser og nye erfaringer.
Dette kan bli gode hverdagsamtaler mellom barn-barn og voksne/foreldre-barn.

 







Er premier en bekreftelse i større grad nå en tidligere?

Er vi bevisst på hva vi tar imot?
Trenger vi premie på restaurant?
Er film til frisøren premie/avledning?
Er det gøy å måle og veie seg hos helsesøsteren eller trenger vi premie?
Er hull i ørene en gave i seg selv eller trenger vi premie for å ha vært"flink"? 
Er premie en avslutning eller avledning fra oss voksne?
Hvilken leker er bra?
Skal vi få premie for alt som er kjedelig selv om det er til vårt eget beste?
Kan stoltheten over å ha gjennomført være en premie?
Tørr vi voksne å stå imot?
Er dette bra for miljøet vårt?
Hvem skal gjøre barna bevisst?
Hva retter vi voksne fokus mot?
Kan premien ta bort fokus fra selve hendelsen/opplevelsen?

Premie etter skirenn er kultur og tradisjon.Når barna er med på fotball-, håndballskole eller barnas ski-dag er det obligatorisk at barna får sponsor rekvisitter som drikkeflaske, sekk m.m.
Når blir det nok?
Hver familie har etterhvert fått mye fra idrettsarrangement, restauranter og helsebesøk og dette kastes mest sannsynlig.
Er dette bra for neste generasjon?

Bærekraftig utvikling

Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn.
Bærekraftig utvikling handler om at mennesker som lever i dag, får dekket sine grunnleggende behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine. Det handler om å tenke og handle lokalt, nasjonalt og globalt. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden.
Barnehagen skal legge grunnlag for barnas evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet. Barna skal gjøre erfaringer med å gi omsorg og ta vare på omgivelsene og naturen. For samiske barn betyr dette å leve i samklang med, nyttiggjøre seg av og høste av naturen.
Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen.

                                                                                                    Ny Rammeplan for barnehager


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar