mandag 27. mars 2017

Kompetente barn


Praten går rundt 14-måltidet:
C: «Du er raskere enn meg du L». «Ja d e æ»
Flere sier «jeg er rask jeg og» 
"Hvordan kan vi finne ut det da?» spør en voksen.
«Vi kan springe» sier C.
I løpet av samtalen finner vi ut at vi skal ha et kappløp.   Vi tar en rød og en blå tråd til start og mål.
C tar en runden for å spørre hvert enkelt barn hvilket lag de vil være på. Lagene blir Norge, Finland ,Sverige og hjertelandet. Lagene har ulikt antall men ingen er alene på et lag.
De voksne legger til rette med å finne tråder, foreslår at leken kan foregå utenfor gjerdet og bekrefter den som har ideen kan være dommer.
Tre vil være publikum, de står på siden. De som vil være med på å springe kappløpet, stiller seg på målstreken og dommeren stiller seg på rød-streken.
Vi voksne er bevisst tilbakeholdne og barna leder leken og prosessen selv.
Refleksjoner:
Barn er kompetente, de har sine egne teorier, de er likeverdige, de er inkluderende, de får brukt språket, de får tenke selv, de får føle delaktighet, de får erfraringsbasert læring, de må tilpasse seg,  de må bidra i demokratiet, de deltar i et fellesskap og de finner svar ut fra sine egne tolkninger. 
Vi tenker at det er mye læring i egenorganiserte aktiviteter med tilstedeværende voksne.
 

I etterkant dokumenterer barna hendelsen ved hjelp av materialer/tegning/skrift. De får erfaringer med hvordan de kan få svar på egne tanker og teorier.



"Felles opplevelser og aktiviteter gir unik mulighet for kommunikasjon mellom barn. I samhandling mellom barn er det viktig å bli forstått. Barn bruker oftere en mer fantasifull og kreativ kommunikasjon seg imellom enn sammen med voksne. En veksling mellom bruk av kropp, bevegelse og ord er en støtte for utviklingen av talespråket. I lek bruker barna ofte variert og komplisert tale".
Rmpl. s 35

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar